Xian och sista anhalten i Kina - Peking!

Tjing allihopa.

Jag ligger just nu pa hotellrummet och snart ar det gonatt ifran Peking. Med andra ord kan jag nu ocksa bocka av Xian pa kartan, staden med "bara" 3 miljoner invanare och den kinesiska stad jag gillade mest av dem vi besokt, ett lugnar tempo och riktigt mysig stammning var i alla fall vad jag fick uppleva. Under de tre dagar och tva natter vi spenderade dar han vi med att se terrakottaarmen en bit utanfor staden, cykla 1,4 mil pa tandhemcykel pa den gamla stadsmuren som omger den mindre stadskarnan, se belltower och drumtowre, strosa runt och smashoppa pa marknader. Den sista dagen tog vi faktiskt det valdigt lugnt som omvaxling, vardet den dagen var verkligen kanonfint, sol och runt 26-27 + skulle jag gissa. Att sitta i solen pa startbucks med en islatte var riktigt skont, och valfortjant...

Imorse nar kl var strax efter 7 pa morgonen anlande vi till Peking, efter ytteligare en natt pa nattag. Peking, sista anhalten pa min resa tillsammans med mina nyvunna vanner i det har ganget som jag pa tisdag lamnar och flyger ned till Australien och far dar antligen traffa mannen med stort R, underbart och som jag langtar. Sjalvklart kommer jag sakna alla trevliga manniskor jag fatt lara kanna under det har veckorna, tack for en sjukt harlig resa, ni ar grymma! Fortsatt lycka nar ni reser vidare mot Mongoliet och Ryssland, trots att det blir tomt och svart for nagon att ersatta min plats :p Hur som helst ser jag fram emot lite lugnare tempo nar jag kommer ned till grabbarna, tid att smalta alla intryck och bara vara ett tag...


...sa vad har vi hunnit med under var forsta dag i Peking?! Jo, sa fort vi kom till hotellet och kunde checka in fraschade vi upp oss med en dusch och satt ganska snart i en taxi mot himmelska fridens torg, hann igenom hela proceduren med vaskinlammning och sakerhetskontoll och precis in i Zendong-mausoleet (innan de stangde 15 minuter senare) och fick se den balsamerade Mao, den man som ledde folkrepubilken Kina under de forsta 27 aren. Forovrigt ar mausoleet storre an Lenins grav och vi fick bara ett par minuter att ga forbi och slanga ett oga pa gubben dar inne, varken fota eller stanna ar tillatet. Vidare direkt efter det gick vi in i den Forbjudna staden, val inne ar det fritt fram att promenera eller nast in till blasa sig vilsen (vilket vi gjorde eftersom det i princip blaste stormvindar idag) pa ett omrade pa 72 hektar med palats innergardar och tradgardar, otroligt stort.

Har skulle man kunna ha spenderat minst halva dagen men vi "effektiva-hinna-med
-att-se-sa-mycket-som-mojligt-ganget" var inte riktigt sa sugna. Efter ialla fall nagon timme bland alla kineser pa omradet gick vi ut i andra andan och kunde sen bara ga rakt over gatan och nagot kvarter till Beihaiparken, vakert och inte lika mycket folk dar. Gick over den "Eviga fridens bro" till sen konstgjorda lilla on med en liten kulle pa mitten dar det dar star en vit dagoban eller pagod, for er som inte vet sa ar det typ i stil med ett tempel fast hogre. Att tillagga sa uppfordes pagoden till minne av Dalai lamas forsta besok i Peking 1651. Efter det tog vi taxi tillbaka narmare hotellet och fick en kortare tur nere i de gamla underjordiska tunnlarna som sligrar sig under Pekings gator och torg, detta skulle fungera som en slags  underjordigsk skyggsstad dar kinas befolkning kunde skydda sig om staden utsatte for bombningar under krigen. Har nere kunde de sova, fa mat, helt enkelt overleva...efter en valdigt hektisk kulutrell formiddag hann vi ocksa med en hel del shopping, Silk market blev det idag (pearl market och ev nagon ytteligare to go)...pruta, pruta, pruta, fynda, fynda, fynda sager allt...
Sa om jag fick med allt sa hann vi alltsa med lite drygt 6 olika sevarda saker den har fredagen...ojoj det ar inte riktigt klokt nar jag tanker efter.  


I morgon vantar Sommarpalatset och eventuellt ett besok pa Peking Zoo, att se jattepandorna vore ratt kul. Avskedsmiddag och utforsking av stans nattliv ar planerat for kvallen, vad vi hinner med dar emellan far vi se...


Bilder kommer jag att komplitera detta inlagg med sa fort som mojligt, sa hall ut och hall ogonen oppna...


Manga varma kramar Er aventyrare Erika.  


Kommentarer
Postat av: Nina

Hej Erika!

Kul att följa dig & din spännande resa! (Vi får ha en "bildvisarkväll" hos Pia & Kent sedan när ni kommer hem).
Sköt om dig och hoppas flygresan till Australien går bra. Krama Rikard fr mig oxå! :-)

KRAM KRAM

2008-04-25 @ 22:02:27
Postat av: gunilla

Puh!!! Jag blir alldeles svettig av att bara läsa.
Hur många dagar har Du egentligen varit i Peking?

Kram Gunilla.

2008-04-25 @ 22:15:36
Postat av: Pappa Kalle

Älskade Erika!

Det är så fantastiskt trevligt att läsa Dina brev från "livets resa".
Jag förstår Din entusiasm och de överväldigande stunder Du måste uppleva i ett av världens mest spännande länder. Här möter Du kulturer som var mycket framstående långt innnan vi i västerlandet ens kunde stava till ordet kultur.
Erika - fortsätt att insupa alla intryck som serveras. Intrycken kommer att bli en värdefull tillgång i det stundande vuxenlivet!

En stor kram

Pappa

2008-04-25 @ 22:28:26
Postat av: Rikard

Haha jag och mattias skulel svimma om vi gjorde allt detta pa en och samma dag! Klart du fa lugna ner dig nagra hekto nu naer du kommer till oss, hehe! Vi tar en sak i taget vi. Igar kikade vi lite snabbt pa Operahuset och idag tog vi an Sydney Aquarium. Snart star vi och moter dig pa flygplatsen :) Manga kramar och pussar!

2008-04-26 @ 10:08:38
Postat av: egoflow

Hej kära du! Märit och Jonas kom till Sthlm igår med lite presenter från mamma och från dem till mig. Jättefestligt! Antar att du fyller din väska ganska bra också! När jag ser deras och dina bilder blir jag helt galen, hade velat vara där med dig. Ha det bäst ta hans om dig, passa dig för stygga kineser. Puss och världens största kram!

Postat av: Maggie

Hej Erika :)
Fan vad roligt det är att läsa om allt ni gör och SHIT vad ni hinner med! :)
jag blir mer och mer sugen på att åka jag också nu ;)
Men mest längtar jag tills du kommer ner till Australien och äntligen får träffa Rikard, det nästan pirrar i min mage också ;)

Ha de så jäkla bäst! Njut lite för oss också :)
Kram Maggie

2008-04-26 @ 14:55:14
Postat av: Fam. Oswaldson

Hej tjejen!
Du skriver verkligen målande och underhållande! Kanske skulle bli författare istället för fotograf?:)
Vi vill bara önska dig en bra resa till "Down under" och att ni får en härlig månad nere i Australien tillsammans. Många kramar från Pia, Kent o Midde!

2008-04-27 @ 19:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback